Belly Dance HOW TO secrets:
Beheersing van de Orientaalse stijl van Buikdans
De Orientaalse Danscultuur is wat jouw publiek
kan waarderen op een ander niveau dan alleen het ernaar kijken. Het heeft
een extra dimensie, het gaat dieper, het blijft langer aanwezig in de harten
van het publiek.
Om buikdans te beoefenen op een orientaalse manier moet je een paar geheimen kennen. De westerse mens heeft een "westerse perceptie" die van nature belangrijke orientaalse details overslaat, en orientaalse dans experts delen deze details niet zo gauw met het westerse publiek. Maar hoe meer je kijkt naar orientaalse optredens, hoe meer je de principes gaat begrijpen die een groot verschil maken tussen de Westerse buikdans en de Orientaalse.
Tips die ik geleerd heb van enkele van mijn Orientaalse leraressen, uit eigen observatie van vele Orientaalse optredens, en ontdekt heb door mijn eigen beoefening:
a) Wees nooit gehaast, leer om langzaam te dansen en je daar comfortabel bij te voelen.
b) Beschouw elke beweging die je maakt als heel waardevol. Overlaadt je publiek niet met teveel bewegingen, waardoor die aan waarde verliezen. Maak bewegingen zo dat je jezelf bewust bent van elk detail.
c) Begin eenvoudig. Gecompliceerde bewegingen kunnen imposant zijn, en het Westerse publiek zal het wellicht waarderen, maar het doel van Orientaalse dans is niet om te imponeren, maar om het hart te verrijken. Door eenvoudig te zijn, creëer je in de eerste plaats ruimte voor een creatieve flow in jezelf, en dan komen de meer gecompliceerde bewegingen uit hunzelf tot expressie. Dit is de juiste innerlijke toestand voor dansen, je raakt gevuld met liefde en er ontstaat een diepe interactie met je publiek. Zo kost het weinig energie en zelfs geeft het energie, waardoor je in staat bent langdurig te dansen, zoals dat ook gedaan wordt in de Orientaalse traditie.
d) Wees geen slaaf van de muziek, maar laat de muziek jouw creativiteit complementeren. En maak soms compromissen. Dit klinkt misschien raar, omdat we zoveel moeite doen om de Orientaalse ritmes perfect te volgen. Natuurlijk is het nodig om Orientaalse muziek te begrijpen en in staat te zijn het goed te interpreteren. Maar de regie moet altijd bij jou liggen, niet bij de muziek. Dat betekent dat je gefocused blijft op jouw creatieve process, jij beslist wat je gaat doen, en je luistert alleen naar de muziek om die "goed te laten landen".
e) Luister naar de muziek op een diepere niveau dan alleen ritme en melodie.In de Westerse dans volgen we gewoon ritme en melodie. Maar Orientaalse muziek is vol emotie, die als een soort verborgen melodie meespeelt. Om een echte Orientaalse dans te maken, probeer die verborgen melodie te beluisteren, die gewoonlijk veel langzamer gaat dan de hoorbare melodie. Het is als in een gedicht: je kunt een zin van verscheidene woorden uitspreken met een zeker ritme, maar het is slechts een expressie van één golf van emotie. En dan is er de volgende golf in de volgende zin. Zulke golven van emoties zitten ook in Orientaalse muziek en het is prachtig om deze te horen en te volgen.
f) In de Westerse cultuur gaan sterkere emoties hand in hand met sterkere opwinding en meer intense en gepassioneerde bewegingen van de danser. Bij Orientaalse dans werkt dat niet zo: wanneer je vol passie bent, laat het er niet vanaf spatten maar blijf in contact met de innerlijke beweging. De energie van passie transformeert zich dan tot een zekere innerlijke spanning, en die spanning vloeit in de bewegingen, waardoor je lichaam gaat "spreken".
g) Doe niet je best.
Orientaalse dans is geen sport waar je jezelf moet inspannen om een hogere
prestatie te leveren. Het is precies andersom: je moet leren om het jezelf
gemakkelijk te maken wanneer je danst. Speel. Maak bewegingen op een
gemakkelijke manier, vergeet perfectie door middel van inspanning. Je hebt
genoeg getraind voorafgaand aan het optreden, nu moet je gewoon jezelf zijn.